Funderar du på något?

Allt om bokningar

  • Vad händer om hotellet är fullbokat?

    I enstaka fall kan hotell bli fullbokade samtidigt som du gör din bokning. I dessa fall kontaktar vi dig genast för att erbjuda fullvärdiga alternativ.

  • Är det möjligt att boka direkt via hotellet?

    Erbjudandena på HotelSpecials.se är endast möjliga att boka via www.hotelspecials.se. Om du bokar direkt via hotellet finns det en stor risk att priset blir högre.

  • När är bokningen definitiv?

    Om du fyller i bokningsformuläret korrekt och skickar bokningen mottar du inom några minuter en bokningsbekräftelse till din e-post adress. Notera att din bokning kan vara definitiv trots att du inte mottar bekräftelse på din e-post. I vissa fall måste du dock vänta upp emot 24 timmar på denna bekräftelse. Det står tydligt angivet när du bokar om du måste vänta på bekräftelsen. Om du inte mottar denna bekräftelse bör du kontakta oss.

  • När får jag en bekräftelse på min bokning?

    Direkt efter din bokning får du den bekräftad via e-post. Om du inte får denna bekräftelse efter din bokning bör du kontakta oss genom kontaktformuläret . Vissa förfrågningar får du bekräftade inom 24 timmar.

    Du kan också beställa en ny bekräftelse här. 

  • Går det bra att göra bokningen via telefon?

    För närvarande tar vi inte emot bokningar eller förfrågningar via telefon. Du är välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret om du vill ha hjälp över telefon. Ange i sådana fall i kontaktformuläret vad du vill ha hjälp med och ditt nummer så kontaktar vi dig via telefon. 

  • Är det möjligt att boka en finare, lyxigare rumstyp?

    Om du önskar en annan rumstyp än vad du finner på HotelSpecials.se är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret så hjälper vi dig.

  • Kostar det extra om jag vill ha ett rum med utsikt?

    Det beror på hotellet om det finns möjlighet att boka ett rum med utsikt. Om det är möjligt, finns det angivet på sidan med information om hotellet. Där står också angivet eventuella extra kostnader för detta. Om du behöver hjälp med denna information eller vill veta prisuppgift är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret.

  • Var kan jag vända mig med klagomål?

    Vid frågor du alltid välkommen att kontakta oss. Vårt kundcenter är öppet följande tider: mån-fre 09:00-17:00.

  • Hur kan jag ändra min bokning?

    För ändringar gällande preferenser eller önskemål kontakta hotellet direkt. Hotellets telefonnummer hittar du i din bokningsbekräftelse. För ändringar avseende datum, antal personer och / eller antal rum kan du skicka ett e-postmeddelande till HotelSpecials via kontaktformuläret. Ändringar kan göras om dina bokningsvillkor tillåter det. 

    HotelSpecials tar inte ut några kostnader för ändringar av din bokning men beroende på ändringstyp kan hotellet ta ut ett extra belopp. Om hotellet tar ut extra kostnader meddelar vi dig och diskuterar dessa kostnader i förväg. 

  • Hur gör jag om jag vill avboka min bokning?

    Om du vill avboka en bokning måste du vidta följande steg:

    1. Öppna din bokningsbekräftelse (du har fått denna via e-post).

    2. Gå till Avboka bokning? och klicka på den blå länken

    3. Bekräfta att du vill avbryta bokningen permanent. Och det är allt!

    Observera att bokningen inte har avbokats förrän du har slutfört dessa steg och fått en avbokningsbekräftelse från oss.

    Bra att veta: Om du avbokar en förbetald bokning utanför avbokningsvillkoren har du inte rätt till återbetalning. Om hotellet, trots dina bokningsvillkor, går med på att avboka din förbetalda bokning bör du ta hänsyn till att hotellet kan ta ut extra kostnader för detta. Återbetalningen av din förskottsbetalda bokning kommer i så fall ske i form av en voucher från oss på HotelSpecials. Av denna anledning rekommenderar vi dig alltid att teckna ett avbeställningsskydd när du bokar en ej om- eller avbokningsbar bokning. Har du bokat en förskottsbetalad bokning där du sedan avbokar inom villkoren för dina avbokningsregler får du pengarna tillbaka till ditt konto.

    De betalda servicekostnaderna och eventuella kostnader för en rese- och avbokningsförsäkring/avbeställningsskydd kan inte återbetalas. Eventuella transaktionskostnader återbetalas inte.

    För mer information om din avbokning och Corona-viruset klicka här.

  • Kan jag ange ytterligare önskemål och / eller faciliteter när jag bokar?

    Ja, du kan ange ytterligare önskemål och/ eller faciliteter när du bokar. Detta skickas till hotellet så att de är medvetna om önskan och kan ta hänsyn till det. Det kan tillkomma en avgift för vissa önskemål (till exempel en annan rumstyp eller en viss anläggning). Även om hotellet alltid försöker ta hänsyn till dina önskemål är en preferens ingen garanti.

    Kontakta hotellet direkt om du vill ange ytterligare önskemål efter bokningen. Hotellets kontaktuppgifter finns i bokningsbekräftelsen.

    Om din preferens är av medicinsk betydelse och att din bokning beror på den, rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst i förväg via kontaktformuläret.

  • Har du tappat bort eller inte fått din bokningsbekräftelse?

    Har du bokat för mer än en halvtimme sedan och fortfarande inte fått en bokningsbekräftelse från oss? Då kan du testa följande: 

    1. Kontrollera din skräppostmapp

    2. Finns inte bekräftelsen i ditt skräppost? Då kan du begära en ny via den här länken

    3. Fungerade det fortfarande inte? Kontakta vår kundtjänst.

  • Vem kan jag kontakta angående frågor om tillgängligheten för ett hotellrum?

    Du kan kontrollera den aktuella tillgängligheten via vår webbplats på detaljsidan för det hotell du valt. Tillgången till ett rum kan variera per dag, till och med per ögonblick. Om inga rum visas på ditt valda datum finns inga rum tillgängliga.

  • Hur kan rumspriserna skilja sig åt per dag?

    Priserna och tillgängligheten för Specialerbjudanden och rum som visas på HotelSpecials kan variera dagligen. Detta kan ha att göra med flera saker, till exempel ett datum som är populärt eller att färre rum är tillgängliga. Hotellen kan därför justera sina priser och tillgänglighet 24 timmar om dygnet på HotelSpecials webbplats.

  • Hur mycket kostar det för barn?

    Särskilda rumspriser kan gälla för barn. Dessa priser skiljer sig åt per hotell och per barnets ålder. De så kallade barnpriserna gäller endast vid 2 betalande vuxna i rummet. När du bokar 1 vuxen och 1 barn beräknas priset för 2 vuxna. Priserna och tillgängligheten för en extrasäng för 1 barn finns på hotellets detaljeringssida och kan bokas direkt under bokningsförfarandet.

  • Kan jag ta med mig mitt husdjur på rummet?

    Varje hotell har sin egen sällskapsdjurpolicy. Vissa hotell tillåter inte husdjur och i andra tillkommer en avgift för att ta med ett husdjur. Kostnaderna för detta finns på detaljsidan på det aktuella hotellet. Tar du med ett husdjur? Rapportera alltid detta med din bokning för att undvika problem (eller extra kostnader) på plats. Se alla djurvänliga hotell här.

  • Det går inte att betala. Vad ska jag göra?

    Om debiteringen av beloppet på HotelSpecials misslyckades får du en påminnelse via e-post. I det här e-postmeddelandet hittar du en länk där vi ber dig betala det utestående beloppet online via Trustly eller med kreditkort.

    Kontakta din bank och dubbelkolla så ditt kort är öppet för internetköp.

  • Hur funkar avbeställningsskyddet?

    Vid bokningstillfället har alla våra gäster möjlighet att lägga till ett avbeställningsskydd på sin bokning. Priset för avbeställningsskyddet är 6 % av den totala kostnaden för bokningen och ska betalas vid bokningstillfället. Avbeställningsskyddet återbetalas ej och det går heller inte att lägga till i efterhand.

    Avbeställningsskyddet täcker eventuella kostnader vid avbokning av resan i händelse av oförutsett olycksfall eller sjukdom. Avbeställningsskyddet gäller utan självrisk. Avbeställningsskyddet gäller även vid dödsfall inom familj (föräldrar, barn, syskon make/maka/sambo) som är plötsligt och oförutsett.

    Giltigt läkarintyg och andra betydande handlingar ska returneras till HotelSpecials.se´s kundtjänst, senast 7 dagar efter anmälan. Här kan du läsa mer om vad som gäller vid avbokning.